Når hunden får nesemidd

Nesemidd (pneumonyssoides caninum) er noe alle hunder kan få, dette er en liten midd som lever i nesen og bihulene til hunden.

Selve nesemidden er kun mellom 1 og 1,5 mm stor. Den er i utgangspunktet ikke helsefarlig, men den vil nok forårsake ubehag for hunden. Den smittes mest sannsynligvis gjennom direkte kontakt med andre hunder. Derfor bør du unngå å la hunden din hilse på andre hunder du vet er smittet. Nesemidden kan faktisk overleve opptil 3 uker i det norske miljøet, dermed er det også mulig med indirekte smitte.

Nesemidd smitter ikke til andre arter, heller ikke til mennesker. Dermed kan du puste lettet ut om hunden din får påvist nesemidd.

Symptomer på nesemidd

Noen hunder vil ikke bli påvirket stort av denne midden, mens andre hunder kan får flere og kraftigere symptomer.

• kløe/irritasjon i og rundt nesen
  • neseflod
  • nysing
  • «nysing innover» (kjent som reverse sneezing)
  • nedsatt luktesans
  • hoderisting

For eieren kan det virke som om hunden har pustevansker når den har innover nysing.

Som hundeeier er det viktig å vite at flere av disse symptomene kan være tegn på andre og mer alvorlige helseproblemer. Derfor anbefaler vi å bestille en konsultasjon hos en veterinær, om du mistenker at hunden din ikke er helt frisk.

Hvordan behandler veterinæren nesemidd?

Om vi påviser nesemidd hos hunden din vil vi behandle den med tabletter som dreper midden. Det finnes også dråper som kan dryppes på huden.

I løpet av den første uken av behandlingen er det vanlig at symptomene forverres. Dette antas å skyldes at de døde middene irriterer slimhinnen i nesehulen og bihulene. Denne reaksjonen er midlertidig, og det er viktig å fullføre behandlingskuren selv om hunden opplever denne forverringen.

Prognosen etter behandling er relativt god, men tilbakefall er ikke uvanlig.